Stel; je woont al enkele weken in een nieuwe huurwoning, maar plots ontdek je dat er asbest in het gebouw aanwezig is. Wat doe je dan? Moet dit zo snel mogelijk verwijderd worden? En wie betaalt deze kosten? De antwoorden op al deze vragen lees je hieronder.
Is een melding verplicht?
In theorie is de verhuurder niet verplicht om de huurder op de hoogte te brengen van asbest in de woning. Toch is dit wel een goed idee. Indien de huurders na enkele jaren last hebben van gezondheidsproblemen door het asbest, kunnen ze een schadevergoeding eisen bij de eigenaar.
Moet de verhuurder het asbest verwijderen?
Is het materiaal in goede staat en vormt het geen direct gevaar, dan is men niet verplicht om het asbesthoudend materiaal te verwijderen.
Toch is een preventieve asbestverwijdering een goed idee. Zo voorkom je een heleboel problemen.
Indien er sprake is van gevaar voor de gezondheid van de huurders – bijvoorbeeld bij losgebonden asbest – dan moet de verhuurder dit zo snel mogelijk laten verwijderen. Deze werken mogen enkel uitgevoerd worden door een erkende firma, zoals A.A.R.S.
Wie moet de asbestverwijdering betalen?
Doorgaans zijn de kosten voor de asbestverwijdering voor de verhuurder. Hij is namelijk de eigenaar van het pand.
Maar er zijn enkele uitzonderingen:
- Indien de huurder asbesthoudende materialen gebruikte bij een aanpassing van de huurwoning, is hij hiervoor verantwoordelijk.
- Indien de vorige eigenaar wist dat er asbest in de huurwoning zat en dit tijdens de verkoop niet meedeelde aan de nieuwe eigenaar. In dat geval kan de nieuwe eigenaar een schadevergoeding eisen. Er is immers sprake van dwaling.
Ook voor bedrijven
Bij asbest in gehuurde gebouwen denken we in de eerste plaats aan particulieren. Maar we mogen de professionele markt niet vergeten. In België zijn er duizenden ondernemingen die een handelspand, een kantoor of een opslagplaats huren. Ook dan gelden bovenstaande regels.